Při exkurzi do přírodní rezervace se žák seznámí s účelem ochrany, cílovými druhy a stanovišti a aktuálně prováděným způsobem péče. Navrhne plán zkoumání, podle kterého pak v terénu vyhledává potenciální úkryty a potravu cílových druhů, případně jejich pobytové stopy, v návaznosti na konkretizaci vlastních výzkumných otázek. Využívá přitom digitální aplikace pro určování druhů a záznam lokalit do databáze iNaturalist. Pohybuje se na stanovištích těchto druhů v okolí toku, lužním lese a na vlhké louce. V digitálních zdrojích (mapy na climrisk.cz) vyhledá scénáře související se změnou klimatu (př. vlhkost půdy, teplota) a dává je do souvislosti s nároky cílových druhů. Na základě těchto klimatických scénářů a plánu péče navrhuje vhodná opatření, která by podpořila podmínky pro výskyt druhů v souvislosti s měnícími se podmínkami. Pro okolí (vč. ochranného pásma) navrhuje změny, které by vedly k obnově přírody v poškozené nebo lidmi intenzivně využívané krajině (pole s pesticidy, regulované toky).
viz krátké video: https://ucimoklimatu.cz/metodiky/klima-za-humny-vyrazime-do-terenu/