Anotace
Ilustrace ukazuje příklad, jak rozvíjet u žáků schopnost vnímat a interpretovat umělecké dílo (inscenace A to je zakázáno?) prostřednictvím těla, skupinové spolupráce i reflexe. Skrze čtyři na sebe navazující aktivity žáci:
- aktivují vzpomínky na představení pohybem a domluvou ve skupině (pohybové hádanky),
- učí se všímat si základních pohybových prostředků a postav, které v představení rozeznali,
- diskutují o významu pravidel a jinakosti, přemýšlí nad smyslem zákazů a povolení a hledají vlastní stanovisko,
- vytvářejí vlastní pohybový nebo rytmizovaný výstup, kde formulují své zákazy a příkazy, a rytmizují je např. do podoby krátkého rapu nebo rytmizovaného projevu.
Cílem je nejen porozumět viděnému dílu a jeho prostředkům komunikace určitého tématu, ale i otevřít prostor pro vyjádření vlastních postojů a tvořivou reakci. Výuka propojuje vnímání, pohyb a diskusi, a podporuje v dětech smysl pro spolupráci, respekt a sebevyjádření.