Ilustrace

Stereotypy pod lupou

31. 7. 2025 Základní
Autor
Gabriela Ducháčková
Věková skupina
12—15 let

Anotace

Aktivita využívá metodu kompasových pozic (Four Corners), aby žáci prozkoumali stereotypní výroky. Úloha vede k reflexi stereotypů, které formují chování dětí i dospělých, a k uvědomění si, jaké dopady mohou mít na emoce a vztahy. Diskuse v prostoru podporuje schopnost zaujmout a obhájit vlastní postoj, vnímat posto-je ostatních a zamýšlet se nad důsledky stereotypního myšlení. Navazující psaní slouží k sebevyjádření i hlubšímu zpracování tématu. Úloha využívá pisatelskou gramotnost, klíčové kompetence k řešení problémů.

Přiřazené očekávané výsledky učení

Vzdělávací oblasti

CAS-VKO-001-ZV9-003
  • Základní vzdělávání
  • Člověk a společnost
  • Výchova k občanství
  • Já ve společnosti
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Rozpozná předsudky a stereotypy v komunikaci a jednání a zaujímá k nim kritický přístup.

Klíčové kompetence

KRP-RPS-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence k řešení problémů
  • Řešení běžných problematických situací
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení.

Gramotnosti

ZGC-BPO-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Čtenářská a pisatelská
  • Budování porozumění v četbě a v procesu psaní
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Při interpretaci komplexních textů dokládá své závěry textem; v oborech usiluje o přesnost a uspořádanost v obsahu i ve vyjadřování; podle své potřeby využívá psaní pro své sebeuvědomění a sebevyjádření.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Materiál obsahuje popis realizace, metodický komentář pro učitele a popis ověřování
PDF
VKO-003-NA-CESTE-ZG-Stereotypy-pod-lupou.pdf

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.