Ilustrace

Pověst jako východisko pro skupinovou práci

11. 8. 2025 Základní
Autor
Radek Marušák
Věková skupina
neuvedeno

Anotace

Ilustrativní úloha k očekávanému výsledku učení UAK-HTD-001-ZV9-001. V ilustraci je popsaná komplexní, strukturovaná aktivita, při níž žáci využívají pro jevištní zpracování krátkého prozaického útvaru (v ilustraci je jím pověst) různé prostředky tvůrčího vyjádření. Je tedy jednak popisem cesty tvůrčího procesu, jednak cesty k porozumění narativnímu textu, jeho příběhové analýze. Žáci sami volí, v jakém tvůrčím týmu budou pracovat, přijmou odpovědnost za svou práci v tomto týmu i společný výsledek vícetýmové skupiny. Učitel pomáhá žákům stanovením formy prezentace, v rámci této formy hledají žáci osobité a jim dostupné prostředky vyjádření a prezentace. Významné místo v ilustraci má i žákovská zpětná vazba, vztahující se k výsledku tvorby a jeho prezentaci, a závěrečná reflexe, v níž je akcentováno téma žákovské zodpovědnosti a spolupráce. Pro ilustraci je vhodná dvouhodinová vyučovací jednotka.

Přiřazené očekávané výsledky učení

Vzdělávací oblasti

UAK-HTD-001-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Umění a kultura
  • Hudební, taneční a dramatická výchova
  • Interpretace, vlastní tvorba a její sdílení
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Zapojuje se do tvůrčího procesu v různých rolích na základě svých schopností, osvojených dovedností a osobních preferencí.

Klíčové kompetence

KOB-ODP-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti
  • Odpovědné rozhodování a jednání
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí.
KKT-SVJ-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence kulturní
  • Kulturní a umělecké sebevyjádření
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Využívá různé formy umění a kultury k vyjádření složitějších myšlenek a emocí a ke zpracování aktuálních témat, samostatně i ve skupinové spolupráci.

Gramotnosti

ZGC-VZT-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Čtenářská a pisatelská
  • Vztah ke čtení a čtenářství, psaní a pisatelství
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Oceňuje čtení a psaní jako činnosti pomáhající porozumět světu i sobě samému.
ZGC-BPO-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Čtenářská a pisatelská
  • Budování porozumění v četbě a v procesu psaní
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Při interpretaci komplexních textů dokládá své závěry textem; v oborech usiluje o přesnost a uspořádanost v obsahu i ve vyjadřování; podle své potřeby využívá psaní pro své sebeuvědomění a sebevyjádření.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Ilustrativní úloha k očekávanému výsledku učení UAK-HTD-001-ZV9-001.
PDF
HTD-ZV9-001-NA-CESTE-POVEST-JAKO-VYCHODISKO-PRO-SKUPINOVOU-TVORBU.pdf

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.