Ilustrace

Měsíc měřím místo

28. 7. 2025 Základní
Autor
Justina Danišová
Věková skupina
neuvedeno

Anotace

Jak se mění jedno místo v přírodě během jednoho měsíce? Tato lekce vede žáky k dlouhodobému pozorování a měření, která dávají příležitost objevit rychlé či pomalé změny v přírodě. Ideální čas je na jaře či na podzim, když jsou v přírodě změny největší, ale lze je provádět kdykoliv. Třída se rozdělí do skupin a každá skupina si vybere jedno místo v okolí školy (v domluveném území), které budou měsíc pozorovat. Na jednom vybraném místě budou žáci každý 3. den měřit co nejvíc záznamů. Ideálně – teplotu, vítr, světlo, vlhkost, známky života (změny a výskyt rostlin a živočichů). Vše zaznamenají do pracovního listu, nakreslí či vyfotí a pak společně shrnou po měsíčním ohlédnutí. Co se na místě změnilo? Potvrdily se naše odhady? Co nás překvapilo? Tato lekce zaměřená na dlouhodobé pozorování rozvíjí u žáků individuální i kolektivní zodpovědnost, přináší do výuky další rozměr spolupráce a sdílení poznatků žáky. Měření přírodních jevů za pomoci digitálních technologií umožňuje žákům přirozeně rozvíjet digitální kompetence.

Přiřazené očekávané výsledky učení

Vzdělávací oblasti

CJS-CJS-004-ZV5-016
  • Základní vzdělávání
  • Člověk a jeho svět
  • Člověk a jeho svět
  • Rozmanitost přírody
  • 1. stupeň, 5. ročník
  • Zhodnotí vliv podmínek prostředí na životní funkce a projevy vybraných organismů na základě vlastního pokusu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Popis realizace
PDF
CJS-CJS-004-ZV5-016-Mesic-merim-misto.pdf
Srážkoměr
PDF
016-na-ceste-priloha-1-Srazkomer.pdf
Vlhkoměr
PDF
016-na-ceste-priloha-2-Vlhkomer.pdf
Záznamový list
PDF
016-na-ceste-priloha-3-Zaznamovy-list.pdf

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.