Anotace
Text vychází z praktické zkušenosti Barbory Látalové, DiS., pedagožky, tanečnice a choreografky, která během své dlouholeté praxe působila v oblasti taneční a pohybové výchovy v rámci projektu Tanec školám (Tanec Praha, z. ú.) na různých ZŠ v Praze i v divadle Ponec. V rámci projektu Tanec do ubytoven začala na jaře roku 2022 pracovat přímo se skupinami ukrajinských dětí a s heterogenními kolektivy dětí. Aktivity jsou využitelné pro všechny nově příchozí žáky, kteří si teprve osvojují češtinu. Pohybové aktivity podporují integraci žáka do kolektivu, dodávají mu jistotu a pocit, že je schopný fungovat v rámci třídy, i když jeho čeština je na počáteční úrovni. Přispívají k pozitivním vztahům v rámci třídy. Vzhledem k tomu, že Taneční a pohybová výchova není na většině českých ZŠ etablována jako samostatný vyučovací předmět, nabízíme přehled různých pohybových her, cviků a etud určených všem pedagogům (bez ohledu na taneční vzdělání), kteří chtějí oživit svou výuku pohybovou aktivitou, společně „sladit“ kolektiv ve třídě, procvičit u žáků postřeh či probudit společnou hru a fantazii a vzájemnou vnímavost mezi žáky. Uvedené aktivity jsou použitelné buď v souvislém celku, nebo jednotlivě – dle konkrétních potřeb učitele i žáků. Na konci dokumentu jsou k dispozici i tipy na hudební nahrávky pro doprovod pohybových her.