Anotace
Jedná se o ilustraci k výstupu CAP-PRI-002-ZV9-005 vytvoří model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji.
zadání pro žáka: Vytvoř plakát (model ekosystému pralesa), který znázorňuje konkrétní skupinu mravenců s určitým způsobem života (např. válečnický mravenec, mravenec střihač listů, pastevec mšic…) v jejich prostředí.
Plakát obsahuje:
• obrázky organismů
• šipkami znázorněné vzájemné vztahy
• odlišně znázorněné toky energie
• u obrázků a šipek jsou popisky
Pojmenuj vztahy pomocí pojmů: producent, konzument, predátor, konkurent, dekompozitor (rozkladač).
Rozlišuj typy symbiotických vztahů (parazitismus, komenzalismus, mutualismus) a uveď konkrétní příklad.
Popis ilustrace:
Plakát splňuje zadaná kritéria: obsahuje příklad producenta, 3 různé příklady predátorů (z různých skupin – hmyz, plazi, savci), příklad konkurenta, příklad symbiotického vztahu (parazitická houba) a příklad rozkladače. U predátorů vybrali žáci ty druhy, pro které jsou mravenci skutečně důležitým zdrojem potravy (př. šimpanz). Šipkami znázorněné toky energie zahrnují tok energie od Slunce, tok mezi kořistí a predátorem a tok mezi rozkladači a producenty.