Ilustrativní úloha je zaměřena na základní orientaci žáků v oblasti infekčních a neinfekčních nemocí. Žáci s pomocí učitele vyvozují základní mechanismy vzniku vybraných nemocí a navrhují možnosti, jak výskyt jednotlivých onemocnění eliminovat. Jsou zapojováni do diskusí o preventivních způsobech chování spojených s ochranou proti přenosným infekčním chorobám včetně HIV/AIDS. V případech neinfekčních epidemií vychází z faktu, že tyto nemoci jsou vázané na životní styl a vyskytují se zejména ve vyspělých zemích, tedy i v ČR. Zdůrazňují rizikové faktory životního stylu, které se mohou na vzniku těchto nemocí podílet.
Ochrana a podpora zdraví – nemoci, úrazy, prevence, sexuální a reprodukční zdraví
2. stupeň, 9. ročník
Na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví.