Ilustrace

Čtyři státy – čtyři příběhy

31. 7. 2025 Základní
Autor
Petr Hájek
Věková skupina
12—15 let

Anotace

Aktivita rozvíjí schopnost žáků kriticky pracovat s informacemi a porozumět dopadům různých forem vlády na každodenní život občanů. Žáci analyzují informační materiály různého typu a věrohodnosti, porovnávají demokratické a autoritářské režimy a formou skupinové práce vytvářejí výstupy, které ukazují rozdíly v právech, svobodách a občanském postavení jednotlivců. Aktivita podporuje dovednost rozeznávat manipulativní či zkreslené informace, vést argumentačně podloženou diskusi a chápat význam demokracie pro běžný život. Tímto způsobem naplňuje nejen očekávané výsledky učení v oblasti porozumění formám vlády, ale především klíčovou kompetenci k řešení problémů, zaměřenou na práci s informacemi, kritické myšlení a hodnotovou orientaci žáků.

Přiřazené očekávané výsledky učení

Vzdělávací oblasti

CAS-VKO-002-ZV9-005
  • Základní vzdělávání
  • Člověk a společnost
  • Výchova k občanství
  • Odpovědný občan
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Zhodnotí na příkladech ze života občanů přednosti, úskalí a dopady demokratické a autokratické formy vlády.

Klíčové kompetence

KRP-KRP-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence k řešení problémů
  • Práce s informacemi a kritické myšlení
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Kriticky hodnotí informace z různých zdrojů.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Materiál obsahuje zadání pro žáky, metodický komentář pro učitele a popis ověřování
PDF
VKO-005-SPLNENO-Ctyri-staty-ctyri-pribehy.pdf

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.