Ilustrace

Ne-živé?

17. 8. 2025 Základní
Autor
neuvedeno
Věková skupina
neuvedeno

Anotace

Ukázka ilustruje možnosti reflexe uměleckého díla na základě inscenace Obývací pokoj. Ilustrace nabízí dvě fáze reflexe zážitku z představení - přípravnou a tvůrčí: Přípravná má za cíl podpořit žáky v tom, aby si vybavili vlastní zážitek z představení a naučili se jej pojmenovat, sdílet a vnímat i skrze odlišné pohledy spolužáků. Vnímají tím, co mají vzhledem k vnímání představení společné s jinými, v čem jsou naopak rozdílní, jedineční. Následné následně žáci ve vedené diskuzi pojmenovávají základní prostředky inscenace, pohybové charakteristiky a jednání postav, které v představení Obývací pokoj viděli Závěrečná aktivita přípravné fáze podporuje smyslovou paměť žáků, vnímání zvuku jako součásti divadelního zážitku a posiluje jejich schopnost tvořit ve skupině. Tvůrčí fáze má za cíl rozvíjet fantazii, tvořivost, schopnost převést zážitek z představení do vlastního příběhu, podpořit propojení psaného, výtvarného, pohybového a zvukového vyjádření. Vede žáky k osobitému tvůrčímu vyjádření vycházejícímu ze zhlédnutého díla. Umění je tak inspirací k vlastní žákově tvůrčí činnosti, je touto činností zároveň reflektováno. Na závěr mají žáci možnost vztáhnout se k jednotlivým aktivitám, pojmenovat své emoce, které je provázely, míru svého zaujetí v nich, čím obohatily jejich vnímání představení, co významného jim přinesla jejich vlastní tvorba. Učí se tak pojmenovávat, co vede k jejich pohodě, jaké prostředí potřebují pro svou tvorbu a co pro ně samotné tato tvorba znamená.

Přiřazené očekávané výsledky učení

Vzdělávací oblasti

UAK-HTD-002-ZV5-005
  • Základní vzdělávání
  • Umění a kultura
  • Hudební, taneční a dramatická výchova
  • Recepce a reflexe uměleckého díla
  • 1. stupeň, 5. ročník
  • Vyjádří svůj zážitek z hudebního, divadelního nebo tanečního díla nebo programu.

Klíčové kompetence

KOS-SEB-000-ZV5-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence osobnostní a sociální
  • Identita
  • 1. stupeň, 5. ročník
  • Poznává jedinečnost vlastní osobnosti.
KKT-UMK-000-ZV5-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence kulturní
  • Umění a kultura jako prostředek komunikace
  • 1. stupeň, 5. ročník
  • Vnímá umění a kulturu jako způsob poznávání světa a vypovídání o něm.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Ilustrace k OVU UAK-HTD-002-ZV5-005, úroveň Na cestě
PDF
HTD-ZV5-005-NA-CESTE-NE-ZIVE.pdf

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.