Anotace
Ukázka ilustruje možnosti reflexe uměleckého díla na základě inscenace Obývací pokoj. Ilustrace nabízí dvě fáze reflexe zážitku z představení - přípravnou a tvůrčí:
Přípravná má za cíl podpořit žáky v tom, aby si vybavili vlastní zážitek z představení a naučili se jej pojmenovat, sdílet a vnímat i skrze odlišné pohledy spolužáků. Vnímají tím, co mají vzhledem k vnímání představení společné s jinými, v čem jsou naopak rozdílní, jedineční. Následné následně žáci ve vedené diskuzi pojmenovávají základní prostředky inscenace, pohybové charakteristiky a jednání postav, které v představení Obývací pokoj viděli Závěrečná aktivita přípravné fáze podporuje smyslovou paměť žáků, vnímání zvuku jako součásti divadelního zážitku a posiluje jejich schopnost tvořit ve skupině.
Tvůrčí fáze má za cíl rozvíjet fantazii, tvořivost, schopnost převést zážitek z představení do vlastního příběhu, podpořit propojení psaného, výtvarného, pohybového a zvukového vyjádření. Vede žáky k osobitému tvůrčímu vyjádření vycházejícímu ze zhlédnutého díla. Umění je tak inspirací k vlastní žákově tvůrčí činnosti, je touto činností zároveň reflektováno.
Na závěr mají žáci možnost vztáhnout se k jednotlivým aktivitám, pojmenovat své emoce, které je provázely, míru svého zaujetí v nich, čím obohatily jejich vnímání představení, co významného jim přinesla jejich vlastní tvorba. Učí se tak pojmenovávat, co vede k jejich pohodě, jaké prostředí potřebují pro svou tvorbu a co pro ně samotné tato tvorba znamená.