Ilustrace

Než půjdeme na 2. stupeň

30. 7. 2025 Základní
Autor
Tomáš Hazlbauer
Věková skupina
10—12 let

Anotace

Žáci v 5. ročníku v průběhu roku reflektují pravidla a skupinové procesy a návyky, které ve své třídě mají, a které by naopak chtěli mít. Aktivita by neměla být zpětnou vazbu na dosavadní úsilí třídního učitele, ale zvědomení kultury třídy, které si kolektiv přenáší na 2. stupeň. Jedná se o úvodní vstup do tématu – bylo by žádoucí na lekci navázat dalšími přibližně dvěma hodinami, kdy žáci budou konkretizovat, k čemu došli a co to znamená do budoucna. Aktivita je průřezová, je zacílena na kulturu třídy a na její reflexi. Rozvíjeny jsou osobnostní, sociální a občanské dovednosti.

Přiřazené očekávané výsledky učení

Klíčové kompetence

KOS-EMP-000-ZV5-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence osobnostní a sociální
  • Empatie a porozumění druhým
  • 1. stupeň, 5. ročník
  • Všímá si potřeb druhých a reaguje na ně.
KOB-ODP-000-ZV5-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti
  • Odpovědné rozhodování a jednání
  • 1. stupeň, 5. ročník
  • Uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí.
KOB-PCP-000-ZV5-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti
  • Aktivní občanství, participace a přesvědčení o vlastním vlivu (zmocňování)
  • 1. stupeň, 5. ročník
  • Dává účelně najevo, co si přeje ve svém okolí změnit.

Průřezová témata

PTS-000-000-ZV5-005
  • Základní vzdělávání
  • Společnost pro všechny
  • 1. stupeň, 5. ročník
  • Přispívá k demokratické kultuře ve třídě, skupině, škole a v situacích běžného života.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Materiál obsahuje popis realizace, metodický komentář pro učitele, popis ověřování a ukázku řešení
PDF
PTS-ZV5-005-SPLNENO-Nez-pujdeme-na-2.stupen.pdf

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.