Ilustrace

Situace, kterým se musí zabránit

1. 7. 2025 Základní
Autor
Jana Stará a Dana Ticháčková
Věková skupina
neuvedeno

Anotace

Žáci rozlišují předložené situace, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí, vyhrožování nebo nátlak. Ve skupině diskutují o následcích chování popsaného v situacích. Navrhují, jak by se v těchto situacích jako svědkové nevhodného chování mohli zachovat, a rozebírají, jaká rizika tyto návrhy mohou přinést. Předvedou, jak by chování, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí, vyhrožování nebo nátlak, oznámili důvěryhodné osobě. Lekce přispívá k rozvoji klíčové kompetence digitální. Žáci jsou vedeni k rozpoznání bezpečného zacházení s digitálními technologiemi, mají příležitost přemýšlet o dopadech využívání digitálních technologií v uvedených příkladech a o možnostech, jak negativním dopadům předcházet. Dále je rozvíjena klíčová kompetence osobnostní a sociální. Žáci jsou podporováni ve sdělování citů a pocitů, jsou však chráněni modelovými situacemi. Mají příležitost ve skupině diskutovat, je podporována jejich všímavost, empatie, tolerance a ochota pomoci.

Přiřazené očekávané výsledky učení

Vzdělávací oblasti

CJS-CJS-002-ZV5-008
  • Základní vzdělávání
  • Člověk a jeho svět
  • Člověk a jeho svět
  • Lidé kolem nás
  • 1. stupeň, 5. ročník
  • Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Popis realizace
PDF
CJS-001-ZVP-005-008-Situace-kterym-se-musi-zabranit.pdf

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.