Ilustrace

Co bych viděl z okna školy před 200 lety?

19. 8. 2025 Základní
Autor
PhDr. Roman Ferstl
Věková skupina
12—15 let

Anotace

Dějepisná lekce zapojuje žáky do participace, podněcuje jejich vztah k místu, kde žijí, a cílí na „hloubku myšlení“, kdy žáci prokáží svou schopnost pronikat do podstaty problému, která je založena na pochopení podstatných vztahů a souvislostí. Problémem, který je před žáky postaven, je vývoj kulturní krajiny v okolí školy v čase. Žákům je položena badatelská otázka Co bych viděl z okna školy před 200 lety? a jsou vyzváni, aby se pokusili svůj předpoklad (svou hypotézu) vyjádřit kresbou či malbou. Následně navrhnou plán bádání a svůj vlastní předpoklad konfrontují s mapovými zobrazeními okolí v průřezu posledních cca 200 let (s využitím aplikace Archivní mapy na https://ags.cuzk.gov.cz/archiv/) a dostupnými online zdroji (kupř. dějiny obce na cs.wikipedia.org či webové stránky obce atp.), zvláště nadaným žákům s rychlejším pracovním tempem lze doporučit prostudování digitalizovaného knižního souboru Soupis památek historických a uměleckých v Království českém (kramerius5.nkp.cz) apod. Žáci posoudí výsledky svého bádání vzhledem k podloženým zdrojům z aplikace Archivní mapy. Součástí poučené odpovědi na badatelskou otázku bude tvorba vlastního dějepisného výstupu na způsob informační tabule, při jehož psaní žáci vyhodnocují vlastní poznatky a zkušenosti.

Přiřazené očekávané výsledky učení

Vzdělávací oblasti

CAS-DEJ-002-ZV9-013
  • Základní vzdělávání
  • Člověk a společnost
  • Dějepis
  • Tvoříme dějiny
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Vytvoří vlastní dějepisný výstup s využitím vhodných kriticky posouzených zdrojů.

Klíčové kompetence

KPP-NAP-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence k podnikavosti a pracovní
  • Nápady, příležitosti a výzvy
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Využívá příležitosti a výzvy pro rozvoj v různých oblastech vlastního života.
KRP-BAD-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Klíčová kompetence k řešení problémů
  • Badatelství
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému.

Gramotnosti

ZGC-BPO-000-ZV9-001
  • Základní vzdělávání
  • Čtenářská a pisatelská
  • Budování porozumění v četbě a v procesu psaní
  • 2. stupeň, 9. ročník
  • Při interpretaci komplexních textů dokládá své závěry textem; v oborech usiluje o přesnost a uspořádanost v obsahu i ve vyjadřování; podle své potřeby využívá psaní pro své sebeuvědomění a sebevyjádření.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
Dokument
DEJ-013-NA-CESTE-Co-bych-videl-zokna-skoly-pred-200-lety.docx
Vzorová prezentace
Prezentace
DEJ-Co-bych-videl-z-okna-vzorova-prezentace.pptx
Pracovní list
Dokument
DEJ-Co-bych-videl-z-okna-pracovni-list.docx
Pracovní list
PDF
DEJ-Co-bych-videl-z-okna-pracovni-list.pdf
Šablona okna
Ostatní
DEJ-Co-bych-videl-z-okna-vzor.jpeg

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.